4.9. Inoportunitatea politica a propunerii initierii exclusiv feminine a curtarii
4. Propunerea feminist-radicala
4.9. Inoportunitatea politica a propunerii initierii exclusiv feminine a curtarii
Acest articol este continuarea celui precedent
a. Ineficienta normelor sociale in preventia crimelor si abuzurilor emotionale asupra femeilor
Codul traditional al bunelor maniere e suficient pentru a stopa la nivel ideal crimele si abuzurile emotionale asupra femeilor. Principala sacaracteristica este diminuarea sinelui in favoarea apropiatului, si centrarea pe nevoile acestuia. Daca spiritul lui este aplicat la perioada premergatoare curtarii , atunci nu vor mai exista nici abuzuri de tip Casanova si nici violuri. Desigur, principala lui problema este faptul ca normele sale sunt incalcate la nivel concret. Ei bine, propunerea de initiere exclusiv feminina a curtarii nu va putea stopa crimele si abuzurile emotionale asupra femeilor, dupa cum cele vechi din acest cod de bune maniere nu o fac. Ea singura nu e eficienta, dupa cum am aratat deja aici. .
Deocamdata ea functioneaza partial in lumea educata a universitatilor sau a inaltei clase. Ea ii descurajeaza temporar pe potentialii abuzatori de tip Casanova, ajunsi accidental din alte medii acolo. Daca au un anturaj elevat, atunci barbatii cu tendinte abuzive si criminale sunt stimulati sa se ridice la acelasi nivel si sa se comporte conform acestor norme elegante. Ei nu isi pot aplica trucurile de agatare specific strazii intr-un mediu universitar populat pentru ca orice fel de astfel de comportament e ignorat si chiar condamnat. Dar asa ceva nu functioneaza in totalitate. Acolo unde nu exista un astfel de mediu social, cei fara o educatie in acest spirit renunta la bunele maniere, si comit abuzuri emotionale si crime sexuale, conform cu mediul in care s-au format.
Atat si abuzurile de tip Casanova, dar si violurile au loc atunci cand comunitatea nu este prezenta spre a le dezaproba colectiv. In majoritatea campusurilor universitare au loc violuri, in ciuda implementarii sale la nivel colectiv. Din acest exemplu putem vedea ca femeile sunt in siguranta intr-un mediu populat, unde oricum se simteau in siguranta si inainte de potentiala implementare a acestei reguli. Am aratat in articolul acesta sau in acesta faptul ca interzicerea initierii pasnice a curtarii unei femei de catre un barbat nu va rezolva problema hartuirii sexuale si violului. Cei care comit aceste crime incalca prevederile legale deja existente, precum si regulile curtarii existente in codul bunelor maniere. Asa ca ei nu se vor opri in a incalca si aceasta noua regula de politete din moment ce nu tin cont de cele vechi. Asadar, chiar daca aceasta noua regula ar fi implementata in intreaga masa a societatii, ea tot nu ar functiona, la fel cum insusi codul bunelor maniere nu a prins in mediile marginale.
b. Inutilitatea normei de initiere exclusiv feminina a curtarii pentru femeile dominante
Pe langa ineficienta unei astfel de noi norme de „bune maniere” in prevenirea crimelor si abuzurilor emotionale asupra femeilor, ea este si inutila fata de femeile care chiar o pun in practica. Rolul feminitatii in dinamica formarii cuplului a fost implementat partial odata cu epoca moderna, care a dat independenta femeilor, pe masura ce drepturile lor au devenit egale cu cele ale barbatilor. Cateva dintre ele l-au acceptat, luandu-si in serios un rol foarte activ in societate. Altele s-au dovedit superioare majoritatii barbatilor, inclusiv in domenii traditional consacrate barbatilor. Acesta este cazul femeile liberale, antreprenoare, cu personalitate dominanta. Au existat astfel de femei in toate epocile consemnate in istorie. Se poate intelege ca aceste femei controleaza si decid cuplul cat si mediul in care traiesc. Unele dintre ele ajung sa decida chiar viitorul comunitatii lor. Initierea exclusiv feminina a curtarii, este tipica pentru o astfel de femeie, dupa cum e insasi initiativa unei mai bune administrari a domeniului in care activeaza. Datorita puterii lor organizatorice, acest gen de femei sunt foarte respectate de comunitate si societate.
Feminismul moderat le-a dat ca exemplu le-a luat ca model pentru justificarea drepturilor egale intre barbati si femei. Feminismul radical a mers mai departe si le-a dat ca exemplu pentru a demonstra o fantomatica superioritate de gen a femeilor fata de barbati. Insa tipul de femeie cu adevarat dominanta descris mai sus este rar, chiar daca foarte vizibil. Majoritatea femeilor si-au pastrat statutul selectiv-receptiv, conform constitutiei feminine naturale. Teoria marxista a matriarhatului, conform careia femeia in general detinea puterea politica si controlul asupra formarii cuplurilor a fost infirmata de studiile ulterioare de antropologie culturala. Totemismul matriliniar cu regulile sale, descris de Levi Strauss* si alti antropologi, folosit in societatile tribale, era menit sa evite incestul prin interzicerea casatoriilor intre membrii aceluiasi semn totemic. Transmiterea matriliniara a semnului totemic era menita sa interzica in principal relatiile amoroase atat intre parinti si copii dar si intre frati si surori. Imaginea femeii in productiile artistice primitive avea aceasta explicatie si nu reflectarea vreunei supraputeri politice a ei, asa cum credea Marx. Credinta cum ca femeia a avut un rol politic mai activ decat barbatul in etapele evolutiei umane este o eroare.
c. Conflictul teoriei initierii exclusiv feminine a curtarii cu insasi natura feminitatii
Pe langa ineficienta fata de scopul ei principal pentru care ar fi implementata in societate, propunerea de initiere exclusiv feminina a curtarii aduce un dezavantaj mentalitatii traditionale. Ea tinde sa limiteze mai intai libertatile conservatorilor in materie de relatii amoroase. Spre deosebire femeia dominanta descrisa mai sus, pentru femeia cu mentalitate conservatoare, sau pentru o tanara neexperimentata social, initierea exclusiv feminina a curtarii vine ca o povara in plus. Ea loveste in rolul atractiv si selectiv consolidat instinctual al feminitatii. O astfel de permutare pe care unele feministe o incearca in acest moment al civilizatiei nu are sanse de reusita pentru ca sunt foarte multe femei insele care nu o accepta. Nu toate femeile care imbratiseaza aceasta propunere vor un rol mai activ in dinamica cuplului.
Am aratat in acest articol ca in lumea mamiferelor masculul are un rol ceva mai activ privind curtarea, in timp ce femela are rol selectiv-receptiv. In acelasi fel, in cultura traditionala umana barbatul a fost cel care a initiat o relatie ce se putea termina cu o casatorie. Desi au existat si exista cateva exceptii, regula generala e aceea ca femeia se face placuta si asteapta iar barbatul e cel care o place si initiaza apropierea. La fel ca in lumea animalelor, in mod principial masculul uman are un rol ceva mai activ in dinamica curtarii. Femela umana este receptiva sau refractara la propunerea venita de la el. E natural ca barbatul sa initieze discret o curtare si sa avanseze in ea pe masura ce primeste semnale ca femeia e interesata de asa ceva. In societatile cu un grad de civilizatie avansat barbatul a fost cel care a dat semne mai mult sau mai putin explicite de interes in curtare, iar femeia fie i-a raspuns pozitiv prin semne la fel de explicite, fie negativ, prin semne de dezinteres. Excluderea regulilor traditionale din comportamentul de curtare si inlocuirea lor cu una singura, specifica femeilor dominante, este un atac la adresa sexualitatii si afectivitatii umane naturale.
Sunt femei carora nu le displace sa fie complimentate de straini in spatiul public populat. Complimentele necunoscutilor nu le enerveaza precum pe unele feministe. Dimpotriva, asa ceva reinvie provizoriu multor femei feminitatea ce a ajuns aplatizata mai mult sau mai putin intr-o relatie rutinata. Unele isi arata satisfactia fata de asa ceva, iar altele si-o ascund. Acest gest se datoreaza faptului ca nu vor sa iasa din relatia in care se afla sau nu vor o relatie cu cel care le-a abordat. Ele considera ca, daca si-ar arata satisfactia, atunci initiatorul ar putea intelege ca a primit acceptul sa continue in curtare. Din cauza asta prefera sa nu arate ca le-ar placea complimentele.
Baietii tineri si adolescenti abordeaza fete necunoscute in mod regulat pentru initierea relatiilor amoroase. Videoclipurile pieselor difuzate de canalele specializate in muzica dance abunda de situatii in care necunoscuti se apropie emotional „urgent” unii de altii, calauziti de inspiratia ritmurilor. Am mai mentionat ca lipsa de timp sau migratiile economice specifice stilului de viata contemporan au facut ca aceste reguli sa fie ignorate. In ciuda unor esecuri amoroase cu barbati Casanova sau cu persoane ce practica prostitutia ascunsa (atat barbati cat si femei) , multe cupluri au luat nastere in urma initierii curtarii fara a tine cont de aceste reguli. E un lucru riscant si ar fi bine daca cei vizati s-ar ajusta acestor norme sociale pentru propria lor preotectie in fata abuzurilor. Ele au fost concepute cultural sa ii ajute in gasirea unui partener mai potrivit. Insa daca aceste persoane aleg acest gen de curtare minima e alegerea lor si nu pot fi fortati sa se civilizeze.
d. Sensul propunerii initierii exclusiv feminine a curtarii pentru grupurile sociale diferite care adera la ea
Masura initierii exclusiv feminine a curtarii este perceputa diferit de diversele grupuri sociale care adera la ea. Fiecare dintre ele intelege altceva din ea, sau urmareste altceva de la ea, in functie de mentalitatea specifica fiecaruia. Cele mai multe dintre grupurile care adera la aceasta propunere se multumesc cu codul traditional al bunelor maniere. Acest cod traditional de maniere elegante poate inlocui mult mai eficient scopul social al initierii exclusiv feminine a curtarii. El a promovat constat constructia relatiilor amoroase in spiritul rabdarii, atentiei si obedientei fata de partenera in interiorul curtarii si casatoriei. Daca asa ceva se extrapoleaza catre perioada premergatoare curtarii atunci dispar si problemele disconfortului produs unor femei in urma mesajelor prea explicite. Din pacate, aceste reguli nu au fost promovate in intreg corpul social. Unele dintre normele sale sunt invechite fata de spiritul egalitarist contemporan dintre sexe. Apoi, ele au ramas norme alese doar pentru clasele superioare. Conditia umila a majoritatii contemporanilor a facut ca acest set de reguli ale curtarii sa nu le fie cunoscute. In lipsa unor reglementari clar oferite de o educatie propice pe tema curtarii, multe femei se simt reprezentate de aceasta noua propunere. O cautare a acestui set de norme pe internet sau la biblioteca poate tempera nevoia asta de revolutie antitraditionalista a feminismului cu aceasta noua norma.
Exista interese legitime ale femeilor de a nu fi deranjate cu prea multe tentative de initiere de curtare. Femeile foarte frumoase, starurile media, si alte celebritati inclusiv masculine sunt afectate de o prea mare afluenta de pretendenti si admiratori care le deranjeaza constant cu propuneri de initiere de curtare. Femeile comune vor un rol mai mare in dinamica formarii cuplului, conform cu spiritul egalitarist contemporan si impotriva spiritului obedient traditional pe care trebuia sa il arate femeia. Ele nu isi doresc neaparat povara responsabilitatii construirii relatiei prin initiere exclusiva, ci doar sa aiba libertatea de a alege partenerul cel mai potrivit, fara a fi deranjate de ceilalti. Insa tocmai lor le prieste mult mai bine atat codul bunelor maniere privind curtarea, cat si setul de etape premergatoare despre care am scris in acest articol .
Exista femei casatorite care adera la aceasta mentalitate de initiere exclusiv feminine a curtarii pentru ca se afla in discordanta de apetit sexual cu sotul. Dupa cum am mai mentionat mai sus Dupa cum am mai mentionat mai sus in acest studiu , ele vor ca actele sexuale sa fie mai rare, in acord cu propriul apetit. Insa nu au curajul sa discute despre asta in mod serios cu sotul, sau se tem de consecinte neplacute precum racirea relatiei sau chiar divortul. Asa ca in subsidiar ele cred ca o astfel masura le pot favoriza indirect. Apoi, femeile fericite in cuplu, cele anxioase, lesbienele si prostituatele de lux nu vor deloc sa fie asaltate cu mesaje explicite de initiere a curtarii din partea barbatilor. Primele nu vor pentru ca chiar nu isi mai doresc altceva. Anxioasele nu vor astfel de mesaje pentru ca le sperie perspectiva unui viol sau alte abuzuri emotionale. Lesbienele nu au orientare heterosexuala, deci nu sunt interesate de asa ceva. Iar prostituatele de lux nu vor ca barbatii instariti sa stie ca ele au o astfel de meserie, si ca mimeaza afectiunea si pasiunea ce „s-a starnit” pentru ei. Ele urmaresc o facilitare a intereselor financiare cat mai mari prin aceste relatii si nu vor sa fie abordate de barbati cu potenta financiara medie; jucand rolul de dive, ele vor sa pacaleasca barbatii foarte instariti care nu le intrevad trucurile. In acelasi fel acele femei isteroide care o sustin vor o facilitare a intereselor libidinal-seducatoare. Pentru ele, seducerea si abandonarea sedusului are functie de orgasm mintal, dupa cum am descris in detaliu aici.
Observam ca sub aparenta legitimitate a acestei norme, ultimele doua grupuri sociale ascund si interese obscure ale unor anumite femei. Pentru prostituatele mascate aceasta norma asigura un interes financiar bazat de minciuna. Pentru femei isteroide ea acopera nevoia lor insatiabila de scandal. Codul bunelor maniere aplicat in perioada precurtarii poate sa reechilibreze lucrurile. Femeile oneste pot sa faca apel la el. Atat regulile cat si etapele premergatoare curtarii sunt deja afirmate de codul bunelor maniere. Aceste norme traditionale sunt suficiente pentru a regla noile probleme dintre sexe din societatea contemporana. Asa ca inchei acest articol in aceeasi nota in care l-am incheiat si pe cel anterior , trimitand catre auto-educarea si asumarea normelor traditionale ale curtarii, atat pentru barbati dar si pentru femei. Or fi ele vechi si neacceptate in totalitate, insa au avantajul de a fi fost consolidate timp de peste o mie de ani, intr-o perioada in care socializarea dintre sexe nu era conditionata de lipsa de timp ca astazi.
Feministele radicale, (dar si cele moderate ce uneori tind sa le sustina ideile) trebuie sa invete ca incalcarea acestor norme de catre initiatorii stradali de curtare nu justifica un raspuns jignitor din partea lor, si nu poate face obiectul incriminarii juridice. Cei lipsiti de maniere elegante nu au fost vreodata condamnati in istorie, ci doar ignorati. Exceptie a facut-o lipsa de comportament manierat fata de membrii familiilor regale, care putea aduce mai rapid sfarsitul unui membru al claselor inferioare. Insa asa ceva nu se mai intampla astazi. Plus ca eu unul pariez ca feministele radicale nu fac totusi parte din vreo familie regala, in ciuda (sau tocmai) narcisimului lor histrionic… Jignirea pe care unele dintre ele o aduc unui astfel de initiator explicit de curtare este la fel de neeleganta precum incalcarea lui a normelor premergatoare curtarii. In acest caz e greu sa ii ceri cuiva sa nu se abata de la codul bunelor maniere in relatiile cu tine daca tu insuti nu o faci si recurgi la comportamente, gesturi si cuvinte josnice.
Pe de alta parte si barbatii trebuie sa invete sa foloseasca natural aceste norme, la fel ca masculii din lumea mamiferelor, fara mijloacele de constrangere specifice societatii clasice sau chiar contemporane! Succesul imperecherii depinde de urmarea, nu de incalcarea lor. Dupa ce aceasta etapa e parcursa lucrurile se pot regla de la sine, precum s-au reglat in societatile clasice echilibrate. O exceptie de la aceasta regula este data de spiritele poetice, care incalca aceste reguli in scop spiritual. Propunerea initierii exclusiv feminine a curtarii intra in conflict si cu acestea, dupa cum voi arata urmatorul articol .
* Levi Strauss – Gandirea salbatica