4. Propunerea feminista de initiere exclusiv feminina a curtarii.
4.3. Perceptia eronata a initierii curtarii ca viol sau hartuire sexuala datorita discordantei de apetit sexual
Acest articol este continuarea celui precedent
Am aratat aici ca abordarea femeilor in general in spatiul public de catre un barbat necunoscut este un mod nepotrivit de a initia curtarea. O astfel de strategie functioneaza in cazul unor persoane dezinhibate, in general lipsite de prejudecati. Insa pentru cele cu mentalitate conservatoare asa ceva incalca primele doua reguli traditionale premergatoare curtarii , respectiv acomodarea temperamental-caracteriala si facerea de cunostinta prin intermediul unei a treia persoane. Daca femeia abordata astfel este si casatorita atunci este incalcata si cea de-a treia regula, iar gestul respectivului barbat atenteaza la relatia ei maritala. Sunt femei care mai trec peste primele doua reguli traditionale, dupa cum insisi barbatii o fac. Dar aceasta a treia regula este mai bine consolidata, iar semnul distinctiv al casatoriei, inelul si verigheta, este suficient pentru a impiedica abordarea.
Dar, am aratat in articolul precedent ca o astfel de abordare pasnica de catre un necunoscut intr-un spatiu urban populat este echivalata eronat cu violul sau hartuirea sexuala. O astfel de eroare in apreciere se face din doua motive: 1) insuficienta cunoastere a statisticilor violului; 2) distorsionarile psihopatologice ale celei/celui ce le identifica astfel, si care ii modifica perceptia in ciuda detinerii unor date statistice corecte. In primul caz studiul corecteaza de la sine aceasta prejudecata. Pentru cel de-al doilea caz cunoasterea detaliata a fenomenului violului, cu statistici si studii de caz este insuficienta. Persoanele specifice acestei categorii vor practica ceea ce in psihopatologie se numeste „atentie tubulara”, adica o focusare pe anumite cazuri care nu reflecta statistica. Pe de alta parte o temere de straini in spatiile nepopulate e benefica femeilor, pentru a preveni violurile si chiar rapirile sadicilor ucigasi. Insa teama excesiva de viol in spatii sigure are nevoie si de psihoterapie, desi nici ea nu da roade de fiecare data.
Exista insa un numar important de femei care se afla intre cele doua categorii. Ele inteleg ca un initiator pasnic de converstie (curtare) in spatiul public nu este un violator sau hartuitor sexual, insa sustin incriminarea sa pentru ca vor mai multe drepturi in relatia cu sotul. Majoritatea femeilor fac compromisuri dureroase in ceea ce priveste casatoria. Atat societatea contemporana cat si cele traditionale ascund o realitate ingrijoratoare in cupluri: neconcordanta apetitului sexual intre soti. Statistic vorbind apetitul sexual al barbatului e mai mare decat cel al femeii, iar asta are 3 cauze. Prima este statutul biologico-sociologic al masculului. La mamifere din care face parte si omul, s-a consolidat fenomenul ultrauzitat al haremului, cu masculii dominanti care trebuie sa fecundeze mai multe femele. Teoria haremului preistoric a ajuns desueta, in special pentru ca le este servita femeilor de catre sotii infideli care-si justifica astfel infidelitatea. Multe femei tind sa o respinga, amintindu-si cu regret de acest context. Dar ea este totusi un fapt biologic. Barbatul a mostenit aceste caracteristici ale vietii salbatice care se regasesc direct in aceste fapte.
Cea de-a doua cauza pentru aceasta neconcordanta de apetit sexual este distribuirea diferentiata pe sexe a violentei societatii umane din ultimi 50 000 de ani, cu precadere in ultimii 5 000 de ani. Am mai amintit in acest spatiu despre experimentele facute de psihologul experimental Neal Elgar Miller pe sobolani, si de Robert A. Hinde pe maimute aici . Ei au observat ca administrarea de socuri fizice dureroase precum cele electrice sau mecanice pe aceste animale a condus la cresterea nevoilor lor de consum precum cele de hrana sau cele sexuale. In aceleasi conditii asa ceva se intampla si la om. Femeile au fost in mare parte ocolite de razboaie si traumele lor au fost mai mici. Putem de aici deduce ca conversia violentei in apetit sexual a accentuat discordanta de gen a apetitului sexual. Asadar, dupa razboaiele din istorie, unii au ajuns sa cucereasca cetati cu bunuri si femei. Prin asta ei s-au imprumutat fericire din viitor, pentru ca au trimis acolo frustrarile urmasilor lor.
In fine, cel de-al treilea factor este dat de alegerile facute de femei in alegerea viitorilor soti dupa criterii mult prea materiale decat cele de compatibilitate psihico-morala, conform cu prima regula premergatoare curtarii descrisa in articolul linkat mai sus. Regula a patra a aratat ca este normal ca o femeie sa aleaga un barbat instarit, in detrimentul altuia mai putin instarit. Dar unele femei ignora prima regula ce vizeaza restul de calitati sau defecte si o supapotenteaza pe cea a patra dupa criteriile averii specifice acestei reguli. In acest caz pe termen lung aceasta predispozitie spre discordanta a apetitului sexual intre membrii cuplului se va accentua. Alegand cu mintea si nu cu inima, femeia va fi urmarita apoi de regretul prostitutiei mascate si se va simti din ce in ce mai neimplinita in respectiva casatorie.
Dar chiar si acolo unde a existat initial o oarecare concordanta si atractie mutuala intre membrii cuplului, riscul unor evolutii psihice, politice, culturale sau profesionale diferite ii poate aduce pe membrii ei in impas la un moment dat. Datorita acestor factori cumulati discrepanta de apetit sexual intre membrii cuplului a atins cote maxime atat in societatea traditionala, dar mai ales in cea moderna. Diferenta de constitutie psihica a facut ca femeia si barbatul sa para din specii diferite, dupa cum s-a mai spus mai in gluma mai in serios. La aceeasi factori de stres un barbat poate raspunde prin supraapetit sexual iar o femeie prin aplatizare libidinala. Lipsa de dorinta mutuala dintre parteneri a condus la lipsa de comunicare in viata conjugala, iar sexualitatea multor cupluri casatorite s-a redus la o simpla nevoie fiziologica pentru barbat si o corvoada pentru femeie. Viata sexuala prea frecventa sau lipsita de variatii in preludiu e o problema pentru multe femei. Ei bine, o astfel de discordanta face ca femeile sa se simta constant violate in interiorul casniciei.
Din pacate, in conditiile societatii actuale nu exista solutie multumitoare pentru ambele parti pentru aceasta problema. Epoca clasica a jafului la produs un dezastru emotional in acest cel mai intim si mai pretios loc al omului, care este familia. Iata ca noi, contemporanii, platim pentru compromisurile societatii clasice a jafului cu discordanta de apetit sexual in viata intima! Uitandu-ne inapoi in istorie, daca suntem onesti, nu prea ne raman motive de mandrie. Familia contemporana se destrama din ce in ce mai tare, si asta nu din cauza vreunei epidemii de homosexualitate raspandite de cei ce prefera acelasi sex, asa cum am sustin unii . Homosexualii insisi sunt efecte ale acestor factori de distorsiune puternica a psihicului omenesc pe care o produce civilizatia. Multe casatorii sfarsesc prin divort, fara ca sotii sa isi schimbe orientarea sexuala. Distrugerea armoniei in familie este un factor important pentru dezechilibrul emotional pentru toti membrii ei, inclusiv pentru cei mai expusi la tulburari emotionale, respectiv copiii. Rata divorturilor in tarile Occidentale si Rusia variaza intre 30 si 60 % (Spania, Portugalia, Luxemburg, Republica Ceha si Ungaria). In Statele Unite rata divorturilor este de 41 %. Riscul unui al doilea divort este de 60% iar celui de-al treilea ajunge la 73 %.
Cei ce nu recurg la divort nu sunt neaparat persoane multumite de casatoria lor. Conservatorii nu recurg de obicei la divort, desi casatoria lor poate fi ruinata. Motivele ramanerii in casatorie sunt diverse, precum copiii, teama de singuratate, razbunarea partenerului parasit, etc. De aici si sumedeniile de bancuri macabre cu sotii necomunicativi si chiar ostili, dar legati unul de altul precum o pedeapsa. Deseori sotii renunta la regula foarte importanta a verighetei de care am amintit mai sus, oferind informatii eronate despre statutul lor marital.
Situatia este aproape fara iesire. Sotii ajung nesatisfacuti sexual si isi gasesc amante. Desi prin astfel de refacere a haremului salbatic se ajunge la un compromis pentru toti membrii sai, totusi asa ceva determina o problema exterioara de natura sociologica. Chiar daca in general numarul femeilor e mai mare decat cel al barbatilor, totusi barbatii cu mai multe partenere aduc probleme pentru ceilalti barbati. Acestia fie nu vor gasi o partenera suficient de atractiva pentru compatibilitate in cuplu, fie nu vor avea partenera deloc si vor suferi de inhibitie sexuala. Asa ceva este sursa de dezechilibru social; libertatile sporite ale unora abuzeaza libertatile normale ale altora. Pe de alta parte, compromisul fidelitatii in cuplu, asa cum s-a consolidat in familia traditionala este o falsa solutie. Fortarea consimtamantului unei femei pentru a avea raporturi sexuale fara ca libidoul ei sa reflecte aceasta nevoie, chiar in cazul in care e partenera oficiala de viata, este tot un abuz.
Ei bine, daca se intampla ca o astfel de femeie care deja se simte folosita in mariaj sa fie abordata si de un necunoscut pe strada, atunci acest gest o poate supara, indiferent cat de pasnic ar fi acel barbat. Fie ca a trecut prin cateva casatorii ratate, fie ca exista in ea o lupta intre tendinta de a divorta si cea de a salva casatoria, femeia abordata astfel este repusa in aceasta mare dilema psihica. In mintea ei se creeaza in acel moment o imbinare atat a acceptarii variantei propuse de initiatorul necunoscut cat si a refuzului, cu ramanerea in casatorie, si cu pastrarea beneficiilor materiale aferente ei. Numai ca o astfel de imbinare a acestor variante de cuplu implica perspectiva unei si mai frecvente vieti sexuale, pe fondul unui apetit sexual oricum mai scazut decat al sotului. Ceea ce accentueaza acest sentiment de viol. De aceea reactia unei astfel de femei poate fi uneori agresiva fata de abordarea din partea unui necunoscut.
Din aceasta cauza initiativa exclusiv feminina pentru raporturi sexuale in interiorul casatoriei ar prinde bine acestor femei. Fiind incapabile sa isi impuna punctul de vedere in fata sotului care detine controlul economic al familiei, ele sustin atat teoria initierii exclusiv feminine a curtarii precum si a consimtamantului pentru salut sau compliment in speranta ca reusesc sa il influenteze in acest fel pe cale indirecta. Iata ca exista motive emotionale pentru care perceptia initiatorului stradal de curtare sa fie deformata. Compromisul acestui gen de femeie pentru satisfacerea sotului supralibidinal ii afecteaza direct perceptia acestui initiator pasnic de relatie. Cele doua tipuri de barbati trebuie clar diferentiate. Daca primul caz reflecta un abuz emotional, celalalt nu se termina automat intr-o relatie amoroasa. Refuzul curtarii este o optiune personala a femeii ce nu trebuie justificata nimanui. Dar reactia agresiva a femeii normale in fata unei astfel de propuneri pasnice este exagerata si se datoreaza acestui sentiment de viol pe care ea il resimte in interiorul casatoriei. Se poate deduce de aici ca cu cat acest sentiment este mai mare, cu atat reactia femeii este mai agresiva si mai vehementa. In urmatorul articol o sa descriu cazurile femeilor al caror orizont perceptiv este deformat de filtrul distorsionarilor psihopatologice.
Niciun comentariu:
Write comments