15 noiembrie 2011

Libertate, egalitate si fraternitate in psihanaliza


Acest articol s-a dorit initial un comment la articolul „Invata-ma sa te inteleg relationist” de pe cafe Cradiva publicat aici :

http://www.cafegradiva.ro/2011/11/invata-ma-sa-te-inteleg-relationist.html

Mai intai trebuie precizat ca termenul "egalitate" desi are o istorie lunga si deasa totusi e unul metaforic. Stim ca nici macar gemenii aia care seamana intre ei mai mult decat seamana cu ei insisi [ :)] nu sunt egali, de obicei unul e mai iute decat celalalt. Respectiva metafora are iz politic si presupune nevoia societatii occidentale de eliberare de sub sclavagismul clasic. Acordarea artificiala de valoare divina sau supra umana aristocratiei sau regalitatii implica automat o retragere la fel de artificiala a valorii umane a sclavului. Este vorba de o compensare prin negatie in acest caz.

Intre timp sclavagismul clasic a fost inlocuit cu cel industrial sau corporatist iar amestecul de libertate cu sclavagism a condus la explozia de tulburari psihice (in general de factura depresiva) in special in cea de-a doua jumatate a secolului XX, lucru care continua si la inceput de secol 21. Am vazut la un moment dat pe un tricou expresia "Liberté, égalité, desolé"... Idealurile „egalitatii libertatii si fraternitatii” au fost inlocuite de retorica imposibilitatii existentei nici a egalitatii, pentru ca oamenii sunt diferiti, nici a libertatii pentru ca suntem afectati de legi organice/psihice stricte si nici a fraternitatii pentru ca nu toti suntem nascuti de aceeasi mama. Spun retorica pentru ca aceste realitati au devenit instrumentele promovarii noului sclavagism al statului de drept contemporan. Daca nu exista o libertate absoluta asta e un motiv pentru noii stapani sa creeze un cadrul legislativ restrictiv sau un sistem social ce seamana din ce in ce mai mult cu statul politienesc. Toate acestea in numele faptului ca nu exista o libertate ontologica absoluta. Dar cand e vorba sa isi justifice impulsurile colonialiste (de genul invadarii Irakului sau Vietnamului) sistemele neosclavagiste aduc pe tapet tocmai libertatea pe care ele le ofera cetatenilor eliberati de sub jugul „tiraniilor”. Iata ca aceasta dialectica a sensurilor este folosita in fiecare dintre cele doua variante exclusiviste in functie de interesele de moment de catre politicieni asa cum le este specific. In locul gazelor rudimentare folosite de Saddam Hussein pentru a inabusi revolta vom avea gaze delicate folosite de fortele de ordine specifice … democratiei occidentale implementate intre timp in Irak. Avem de a face in acest caz precum si in toate cazurile de emancipare (inclusiv in celebrul razboi antisclavagist dintre nord si sud din SUA secolului 19) cu inlocuirea sclaviei clasice cu cea moderna.


31 martie 2011

Looking back … Moving forward…


"Moving forward" seemed to be a sort of trilogy ending. After my doubts about the first Zeitgheist ("The Movie") and after my joy about the "Addendum" I expected a great deal from this 3rd part especially because it has over 150 minutes footage. Unfortunately I have not found the vitality of the "Addendum" anymore although monetary system analysis goes further in some respects. Maybe it was me that was already familiar with all the documentary themes, maybe I was accustomed to a community that accepts its specific ideas and maybe that is why I was not so excited to find fellow ideology elsewhere. Anyway, I agree with more than 90% of ideas presented in the film but I found a small number of new things that I am particularly interested. I will elaborate these affirmations in the following sections and I will begin with positive things of the documentary.





27 februarie 2011

Mergand mai departe, uitandu-ne inapoi...





27 feb 2011

„Moving forward” se anunta un final de trilogie. Dupa rezervele mele fata de primul („The movie”) si dupa incantarea fata de „Addendum” ma asteptam ca aceasta a 3-a parte sa bubuie mai ales ca stim ca tine peste 150 minute. Din pacate n-am mai gasit vitalitatea lui „Addendum” desi analiza sistemului monetar merge mai departe in anumite privinte. Poate ca eram deja familiarizat cu toate temele din film, poate ca eram obisnuit cu o comunitate care accepta ideile specifice documentarului si nu mai sunt atat de entuziasmat sa gasesc colegi de ideologie in alta parte. Oricum, am fost de acord cu peste 90 % din ideile expuse in film insa am gasit cam putine lucruri noi care sa ma intereseze in special. Am sa detaliez aceste propozitii in sectiunile urmatoare si am sa incep prin lucrurile pozitive ale documentarului.


Zeitgeist - Moving Forward Romana


31 ianuarie 2011

Manipulation and obedience examples made by advertising and marketing

 The automatist society manifesto

 

2.5.4.4.8.  Manipulation and obedience examples made by advertising and marketing

 
 
Varianta in limba romana :

The issue of this entry was started in the previous one

All the benefits of modern civilization are due to technology. Technology has brought really good things to humanity. The Neuroses almost disappeared out of classical western world mainly due to condoms and medicine development, which allowed all sorts of sexual experiences and satisfactions with no fear for an unwanted child burden and no fear for sexually transmitted diseases. As I will closely show in one of the next entries, the morality, the rule of law, the equality of chances and the kindness are due to those machines that replaced old slavery. But the technology did not entirely replace the old slave. It had to change into becoming a leader and supervisor of machines. But the principles of slavery continued until today’s highest civilization in other shapes and other structures. One of them is the psychopathological consumption, the excess consumption as discussed in detail in the previous entry.

Unfortunately, the technology (and the science) can also be used contrary to its evolution. The artistic design means involving lies in the object technological reality. When someone sees a sports car aggressive design, which looks like a bullet, or like a science fiction spacecraft, then, these objects associated with, are overevaluated. Such design forms are used for telling false data to the people. The person that uses the design, for deceiving other people, is also deceived by the neoslavery social system through design by the illusionary satisfaction of standing out on the line. This need of getting out of the order is due to inherited behavior of going to war and constantly threatening other communities with guns retaliation in exchange for their products. Caught in this neoslavery nets, the ordinary contemporary individual often takes this cultural refuge in the warrior phantasm of the conqueror but unconsciously becomes the advertising and marketing "target". Although this person has the illusion of fulfillness and liberations, she/he actually sinks down even more into the neoslavery traps.

2.5.4.4.8. Exemple de manipulare şi obedienţă realizate prin publicitate şi marketing

Manifestul societăţii automatiste  


2.5.4.4.8. Exemple de manipulare şi obedienţă realizate prin publicitate şi marketing


Acest articol se continua de aici




 (Acest articol a fost publicat in 31 ianuarie 2011, si ulterior a devenit parte a unui analize mai detaliate asupra capitalismului. )

Toate beneficiile civilizatiei contemporane se datoreaza tehnologiei. Tehnologia a adus intr-adevar multe lucruri bune umanitatii. Faptul ca nevrozele aproape ca au disparut din lumea occidentala se datoreaza in principal prezervativului si dezvoltarii medicinii care au permis experiente si satisfactii sexuale de tot felul, fara ca partenerii sa se teama de povara unui copil venit pe nepregatite sau de bolile cu transmisie sexuala. Dupa cum voi arata in amanunt intr-unul dintre articolele urmatoare, moralitatea, statul de drept, egalitatea de sanse si bunatatea (atat cat acestea exista) se datoreaza masinilor care au permis inlocuirea vechiului sclav. Dar tehnologia nu l-a putut inlocui total. Acesta a trebuit sa se „recalifice”, devenind…conducator si supraveghetor de masini. Sclavia insa a continuat pe alte planuri si in alte forme. Una dintre ele este consumul psihopatologic, consumul in exces, dupa cum am aratat in detaliu in articolul anterior.


Din pacate, tehnologia (la fel ca si stiinta), poate fi folosita si in scopul contrar evolutiei sale. Designul este implicarea minciunilor artistice in realitatea obiectelor de putere tehnologica. Cand cineva este atras de un design agresiv al unei masini sport, ce seamana cu un glont sau cu o naveta spatiala SF, atunci obiectele de schimb economic pe care le acoperă sunt supraevaluate. Aceste forme de design sunt folosite pentru comunicarea unor date false semenilor. Acea persoana care foloseste designul (mincinos) este la randul ei mintita de sistemul neosclavagist prin design, satisfacandu-i in mod inselator nevoia sa de a iesi in evidenta. Aceasta nevoie de a iesi desupra se explica prin modelul stramosilor sai care mergeau la razboi sau amenintau constant anumite comunitati cu represalii armate, pentru a le ceda din bunuri. Prins in mrejele semisclavagismului contemporan, omul de rand se refugiaza deseori in aceasta fantasma razboinica a invingatorului, devenind astfel „tinta” publicitatii si marketingului. Desi are iluzia eliberarii si implinirii, el se afunda astfel de fapt si mai tare in laturile neosclavagiste.