Psihanaliza: o disciplina originar subversiva si nu una opresiva
(english version here)
Am terminat de curand de vazut un documentar intitulat „The century of the Self” (Secolul sinelui) facut de Adam Curtis. M-a incantat un alt documentar de-al lui care se numeste „Puterea Cosmarelor” si am fost din start foarte curios fata de acesta pentru ca face referire directa la psihanaliza. Am vrut sa vad in special daca autorul concepe implicarea psihanalizei in spatiul metasocial, depasind limitele cabinetului, in acelasi fel in care eu o vad. Din pacate insa, am fost foarte dezamagit de rezultat. Am ramas cu impresia ca autorul nu a acordat suficient timp intelegerii conceptelor de baza ale psihanalizei. Adam Curtis le-a inteles total eronat. Practic, nu imi vine sa cred ca autorul acestui documentar este acelasi cu cel care a facut ”Puterea cosmarelor”. Pe cat de ireprosabil e acela pe atat de superficial e acesta.
Documentarul face initial, dupa cum era de asteptat, o analiza pertinenta asupra mizeriei corporatiste a capitalismului secolului XX, strans legat de fenomenul politic. Am scris si eu aici in detaliu despre asta. Din pacate, pentru astfel de peisaj social dezolant este scos tap ispasitor tocmai psihanaliza. Pe baza faptului ca Freud considera ca omul este dominat de tendinte irationale, inconstiente, pulsionale si, de cele mai multe ori, criminale, Adam Curtis ajunge sa afirme ca psihanaliza insasi ar vedea omul ca pe un robot productiv, asa cum il vede corporatismul.
Dar, inclusiv ideea omului dominat de irational nu apartine corpului propriuzis al psihanalizei ca disciplina, cat, mai curand, filosofiei lui Freud. El a fost si filosof si a emis idei filosofice care uneori nu au legatura cu psihanaliza. Si, daca tot mergem pe aceasta filiera filosofica, putem sa inaintam si sa vedem si pesimismul lui de final de cariera, cand a si elaborat teoria instinctelor Eros-Thanatos. Practic, in aceasta perioada, Freud a devenit destul de nihilist inclusiv fata de disciplina la care lucrase o viata, pierzandu-si entuziasmul. Desigur, pesimismul din opera tarzie a lui Freud nu are nici o legatura cu corporatismul. Faptul ca niste tehnici si conceptii din opera lui au fost aplicate in scopuri mizerabile de catre corporatism atesta mai curand valabilitatea decat falsitatea lor.
Ca un fost asiduu cititor a operei lui Freud, pot spune ca el chiar a fost un teoretician subversiv, unul care a lovit in prejudecatile mentalitatii timpului sau si chiar a avut de suferit de pe urma asta. E adevarat ca a si fost un pic ridicat in slavi, in special in timpul razboiului de catre opozantii Germaniei, tocmai pentru a atrage cat mai multa lume in ura fata de Hitler (Freud fiind persecutat de nazisti), de a-i face o imagine de monstru ucigas de inocenti si a castiga mai repede si mai avantajos razboiul. Poate ca nu a fost Freud principala diferenta a modernitatii fata de antichitate, asa cum a afirmat la un moment dat Salvador Dali, insa textele sale au fost si au ramas vii, influentand masiv majoritatea domeniilor umaniste.
Evident ca multe din ideile lui Freud nu s-au putut desprinde de prejudecati, unele au devenit resorturi ale corporatismului contemporan. Insa ele nu au fost specifice lui Freud ci el doar le-a preluat prin educatie, fiind incapabil de a se descotorosi de ele in timpul vietii. Cam atat despre analiza generala a acestui documentar. Mai departe am sa il analizez ceva mai detaliat.
Nu exista legatura intre manipularea corporatista si psihanaliza
Cel mai bizar in acest documentar este faptul ca psihanalizei ii revine o mica parte de analiza frontala din cele 4 ore cat cuprinde el. Conceptele ei de baza sunt denaturate si talmacite dintr-o perspectiva de marketing, la fel cum datele furnizate de ea au fost preluate de capitalismul corporatist si folosite in scopuri de strategie si statistica. Din pacate, nu se spune mai nimic despre mecanismele sale interne, despre ce vrea ea sa faca. In schimb, filmul este plin de politica. Iar politica este exact lucrul din fata caruia psihanaliza traditionala s-a dat la o parte.
Din pacate, ea are o singura latura concreta: cea a cabinetului. Nu se poate spune ca ea a condus la manipularea corporatista a secolului XX, tocmai pentru ca abia o parte infinitezimala din umanitate a trecut prin cabinet. Ea a devenit intr-adevar instrument de manipulare de catre politicieni si/sau corporatisti dar asta s-a intamplat si cu alte stiinte. Fizica, cu care s-a creat bomba atomica, e cel mai bun exemplu. Si totusi nu fizicienii au principala vina pentru dezastrul provocat de aruncarea bombelor peste oameni, ci politicienii care au inceput razboaiele.
Esecul intelegerii dinamicii actului psihanalitic
Peste tot in acest documentar se aduce aminte de controlul „instinctelor” si „pulsiunilor” pe care diferite resorturi sociale il realizeaza, si care ar fi inceput cu psihanaliza. Insa psihanaliza nu face asa ceva. Din pacate, pe de alta parte, psihanaliza este de obicei acuzata exact de ideea opusa celei a acestui documentar; se crede in mod eronat ca ea ar cere satisfacerea acestor pulsiuni, asa cum face consumerismul. Pe langa faptul ca cele doua presupuneri la adresa demersului psihanalitic sunt contradictorii, totusi niciuna nu ii este specifica. Psihanaliza nu este nici victorianism pur si nici hedonism pur. Ea nu propune nici anestezierea pulsiunilor, dar nu propune nici o transformare in act a suprapulsiunilor refulate ca urmare a reprimarii initiale a celor normale. De asemenea nu propune nici o noua reprimare celor care au fost deja reprimate. In cura nu se „controleaza” nimic, ci interlocutorul este pur si simplu incurajat sa se exprime, sa se manifeste catarctic. Acest lucru nu inseamna punerea in act, aplicarea necenzurata a pulsiunilor in viata reala, adica hedonismul. Anumite ganduri pot fi periculoase si, de cele mai multe ori, niciodata acceptabile de pus in practica de catre clientul insusi. Nevroza consta in lupta teribila a mintii pacientului cu ele. Dar simpla lor exprimare in fata psihanalistului, ii provoaca acestuia o oarecare linistire interioara. Acesta este in mare fenomenul catarctic specific psihanalizei si in nici un caz sfaturile sau manipularea cu care autorul crede ca s-ar influenta clientul. Autorul documentarului doar critica cele doua mari branduri ale eticii incastrate in istorie inca din antichitate si crede ca, cumva, ambele ar fi psihanaliza. Din fericire psihanaliza a depasit aceasta dihotomie la fel cum criticismul kantian a depasit dihotomia rationalism-solipsism, fie si doar cu putin.
Desi pare la prima vedere o disciplina dionisiaca, psihanaliza este de fapt mai mult una apolinica. Iar ca etica, ea este mult mai aproape de stoicism decat de hedonismul corporatist pe care il deplange autorul. Din pacate, el este prins in capcana hedonism-represivism si toate acuzatiile lui sunt zbateri in aceasta capcana. Pe de o parte el critica psihanaliza de pe pozitii hedoniste atunci cand o interpreteaza ca represivism, pe motiv ca ar refuza „libertatea” individuala, dar, pe de alta parte, el o critica si de pe pozitii victoriene atunci cand o interpreteaza ca „dezlegare la hedonism”, pentru motivul ca ea ar face din om „sclavul propriilor dorinte”.
Insa problema autorului si a multora nu e psihanaliza. Problema lor e propria indecizie etica proiectata in psihanaliza. Este propria vinovatie fata de incapacitatea de decizie in fata celor doua curente etice traditionale si impotenta de depasire spirituala a acestei dihotomii. Frustrarea acestei incapacitati isi gaseste, din pacate, canalizare spre acest tip de atac impotriva teoriilor psihanalizei cat si a practicii sale de cabinet.
Confundarea psihanalizei cu behaviorismul
Punctul critic al acestui documentar este o coincidenta nefericita; unul dintre nepotii lui Freud, Edward Barnays, punea bazele Relatilor Publice in Statele Unite. PR-ul a infestat mintea omului occidental mai bine de un intreg secol si, in zile noastre, a atins cote absolut uluitoare. Insa nu exista legatura profesionala intre Edward Barnays si Freud, ci doar o relatie de rudenie indepartata. La un moment dat, Barnays s-a ocupat de textele lui Freud, pentru a fi publicate, dar aceasta a fost o relatie administrativa timp scurt si nu una terapeutica sau teoretica. Se vede ca ambii au avut talent psihologic insa fiecare l-a folosit in lucruri absolut diferite. Freud l-a folosit in psihanaliza iar nepotul sau din SUA l-a folosit in publicitate si politica. Primul era medic, si interesele ii erau limitate la o lume minoritara a cabinetului; celalalt era aproape un om de afaceri, cu interese specifice acestei categorii.
De fapt nepotul lui Freud e mai aproape de behavioristi decat de psihanaliza. Dupa cum se stie, multi behavioristi au practicat psihanaliza inainte sa se „converteasca” si au abandonat-o tocmai pentru activitati mai profitabile sau „rezultate mai rapide”. Practic, in lumea psihologilor, behaviorismul si psihanaliza sunt doua curente rivale si, din pacate, Adam Curtis pare sa nu stie lucrul acesta. Cele doua curente sun confundate grosolan unul cu altul.
Apoi, trebuie precizat ca psihanaliza nu a excelat niciodata in SUA. Nu s-a regasit in mentalitatea colectiva americana asa cum s-a regasit in cea europeana. A fost folosita si in America totusi, au existat cativa psihanalisti remarcabili, s-a constituit intr-o organizatie, a fost aplicata magistral (in medicina psihosomatica in special). Insa nu a atins niciodata anvergura celei europene. Acest lucru s-a datorat poate si pentru ca insasi mentalitatea americana este mai pragmatica, diferita de cea introvertita, nevroticista existenta in Europa, ce a constituit materialul de lucru al psihanalizei traditionale. Degeaba spune autorul ca au fost instruiti sute de mii de practicanti. Adevarata instructie (dar si aia destul de insuficienta) a psihanalizei se face prin asanumita „terapie didactica” de catre specialisti din interiorul asociatiei de psihanaliza si nu din cadrul unei institutii. Adam Curtis nu stie ce inseamna a deveni un psihanalist, de cati ani de practica si cati ani de cura didactica platita din propriul buyunar este nevoie pentru a fi acceptat ca membru in Asociatia Internationala de Psihanaliza (IPA). IPA nu recunoaste ca psihanalisti pe cei care nu trec o gramada de pasi birocratici necesari formarii.
Guvernul nu plateste si nu a platit vreodata formarea psihanalitica pentru "miile" despre care vorbeste documentarul. Costurile foarte mari unei astfel de cure psihoterapeutice sunt principalul motiv pentru aparitia behaviorismului, cu costuri mai mici si beneficii superficiale pentru pacient. Guvernul sau companiile de asigurare medicala platesc pentru tratament psihanalitic numai in cazuri extreme, atunci cand nimic altceva (mai ieftin) nu aduce ameliorare in starea pacientului. Cura este platita uneori de stat doar pentru nevroticii propriuzisi (cum e in Germania si niciodata in SUA). Pentru cura didactica necesara pentru formarea unui psihanalist nici nu poate fi vorba. Ea se plateste astazi de catre analizant si e foarte scumpa, asa ca putini s-ar fi angajat sa o faca. Trainingul oferit de autoritati, in unele cazuri,este ceva superficial. Cineva cu aptitudini si talent poate ajunge un psihanalist bun, dar un astfel de training este total insuficient. Tocmai de asta behaviorismul a prosperat in SUA. Multi pionieri ai acestui curent au dat gres cu psihanaliza si s-au orientat catre ceva mai practic si cu rezultate „mai rapide”, de obicei altele decat cele ale psihanalizei. Trainingul de care vorbeste autorul este unul specific pentru behavioristi, nespecific pentru psihanaliza.
Erori de citare si distorsionari in relatarea fenomenului psihanalitic
Din pacate foarte putini psihanalisti sunt intervievati in documentar. Apoi, din aceste interviuri sunt redate partile care nu au prea mare legatura cu psihanaliza. In schimb, documentarul abunda de interviuri cu oameni care par a fi psihanalisti dar care se vede ca nici nu ii sunt favorabili ca doctrina si nici nu o inteleg pe deplin. Iar atunci cand este prezentat un psihanalist cunoscut, cum este cazul cu Martin Bergmaann, ideile expuse de el nu prea au legatura cu cele formulate de autor. Tangenta e mult fortata si legaturile sunt foarte firave.
De exemplu, in partea doua, la minutul 17: 28 vorbeste „Dr. Neil Smelser teoretician politic si psihanalist”. Daca facem o simpla cautare pe Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Neil_J._Smelser) vedem ca Neil Smelser este „a University of California, Berkeley sociologist who studied collective behavior.” Iata ca Neil Smelser este behaviorist si nu psihanalist asa cum se spune in documentar.
Doar pentru faptul ca a fost vecin cu Freud in Viena, doctorul Ernest Dichter este automat transformat in psihanalist, desi "Institutul pentru cercetari motivationale" (The institute for motivational research) pentru care lucra, suna 100% behaviorist. Ca o fi practicat el psihanaliza in Viena e una, dar asta nu inseamna ca asta a facut in SUA in continuare. Pentru ca nu mai joaca fotbal, Maradona nu mai este un fotbalist in acest moment ci doar un fost fotbalist.
In partea a doua, la minutul 14:30, niste psihiatri americani au incercat o aplicare metasociala a acesteia. Se da impresia ca psihanaliza si-ar dori schimbarea mecanismelor de gandire a omului. Si in acest caz trebuie facuta diferentierea clara intre psihiatru si psihanalist. De obicei cele doua notiuni se exclud reciproc tocmai pentru ca reprezinta moduri diferite de tratare a pacientului. Primul incearca o revolutie spirituala a celui cu probleme psihice, prin impacarea dilemelor existentiale personale, iar celalalt e facut sa ii echilibreze suferinta cu ajutorul unor diferite substante numite medicamente. Exista si psihiatri psihanalisti dar o astfel de ipostaza e ceva mai rara.
Cand nepotul Annei Freud, Anton Freud, spune (partea 2-a minutul 30:15 ) ca ea a devenit foarte puternica din punct de vedere politic, ma cam lasa mut. Pai ce functii politice a avut ea? A fost doar un psihanalist. Nu a detinut functii publice in vreo institutie. Cum se poate sustine astfel „puterea” ei politica? Iar, a da un exemplu de terapie nereusita, facuta lui Bob Burlingham, ca o situatie definitorie pentru intreaga actiune psihanalitica, este o deformare a faptelor. In orice domeniu exista esecuri.
In partea a doua, la minutul 45, se descriu efectele secundare neplacute ale unui experiment de socuri electroconvulsivante. Omul neinstruit ramane cu impresia ca aceste socuri ar fi cumva procedee ale psihanalizei. Iarasi, o astfel de metoda terapeutica nu are nici o legatura cu psihanaliza.
La minutul 58 se prezinta secvente dintr-o sedinta de psihoterapie prin strigat, lasandu-se sa se inteleaga ca asa ceva ar fi parte din cura psihanalitica. Psihoterapia prin strigat insa, de asemenea, este esentialmente diferita de psihanaliza.
In partea a doua, la minutul 49, se povesteste despre un psihanalist (Ralph Greenson) care a luat-o pe Manrlyn Monroe la el acasa sa traiasca efectiv impreuna cu familia sa. Un astfel de demers este probabil cel mai strain de psihanaliza dintre toate. In psihanaliza clasica este esential ca intre psihanalist si client sa existe doar relatie profesionala si cei doi sa se intalneasca doar in cabinet si nicaieri altundeva. Acest lucru este parte din ceea ce se cheama „cadrul psihanalitic”. Nu zic ca un astfel de demers, ca acela relatat de Curtis, nu ar putea fi psihanaliza intr-un viitor oarecare. Insa nu mai e in nici un caz psihanaliza traditionala asa ca efectele ei benefice sau nefericite nu pot fi analizate in acest moment. Nu intru in amanunte, cei care cunosc cat de cat fenomenul cam stiu despre ce e vorba.
A prelua o idee nepsihanalitica si mai curand pedagogica si politica a Annei Freud, anume aceea ca copiii trebuie sa fie de mici convinsi sa accepte regulile societatii, si a da impresia ca asta e nucleul teoriei psihanalizei atesta o trecere in graba peste teoriile psihanalitice. Evident ca Anna Freud putea sustine asta in mod direct, la fel cum orice om o poate spune, si la fel cum insasi natura interioara a copiilor este. Copiii imita de la sine pe adulti fara sa fie fortati. Asta e natura umana.
Intelegere deficitara a conceptelor de baza ale psihanalizei si titlul documentarului
Titlul documentarului „Century of Self” atesta faptul ca termenul englezesc „the self” nu reuseste sa traduca bine pe nemtescul „Es”, tradus deseori prin „Id”, „Se” sau „Sine” . Acest termen face parte din cea de-a doua topica freudiana „Sine-Eu-Supraeu” (Es-Ich-Uberich). Autorul a preluat acest handicap tehnic si nu a fost in stare sa il corecteze. Conceptul de „Sine” reprezinta o parte foarte profunda a Inconstientului din prima topica in care, insa, mai intra atat o parte din Eu cat si , mai ales, aproape tot Supraeul. A identifica secolul al XX-lea ca fiind specific acestui Self (Sine) denota o lipsa elementara de intelegere a acestor concepte freudine. In fapt, aceasta a doua topica atesta o oarecare influenta a teoriilor arhetipale ale lui Jung asupra lui Freud. Practic, Sinele era in masura sa se extinda asupra acelor zone arhaice ale psihicului omenesc pe care teoriile sale de la inceputul secolului le ignorasera. Tocmai de aceea Sinele pare sa fi fost mai activ in trecutul omenirii, mai mult decat in secolul al XX-lea. Abia in societatea contemporana pragmatismul brut a facut pasi mari in defavoarea relationarii traditionale cu mediul.
Folosirea termenului „Sine” pentru ceea ce inseamna mizeria corporatista actuala este un fel de masurare a marii cu degetul. Profunzimea psihologica a studiilor de piata ale corporatismului este atat de scazuta fata de conotatiile termenului „Sine” incat o astfel de comparatie este una perfect justificabila. Din pacate autorul nu reuseste sa faca distinctie intre acest amestec ambivalent si superficial de pragmatism contemporan si partile superficiale ale ceea ce Freud numea Sine. Pana si vechiul concept de „Inconstient” (el insusi mai restrans decat cel de Sine) este mult mai larg decat „filosofia de marketing” a corporatismului despre care crede autorul ca ar fi psihanaliza...
Concluzii
Nu poti sa comentezi psihanaliza de pe aceste pozitii oricat ai incerca. Daca nu ii oferi cativa ani de studiu nu ai nici o sansa sa faci o analiza obiectiva fenomenului. Intr-adevar, daca te implici in analiza fenomenului politic si iti umpli memoria si atentia cu vorbele politicienilor de pe tot pamantul, e greu sa mai gasesti in mintea ta un loc si pentru conceptele psihanalizei. Poate ca ar trebui oprit TV-ul. Oricum, toata lumea stie ca politicienii mint in cea mai mare parte din timp. De ce sa te mai obosesti sa tii minte minciunile lor? Timpul acesta l-ai putea folosi pentru intelegerea unei discipline care, alaturi de existentialism, reprezinta coloana vertebrala a filosofiei secolului al XX-lea.
Psihanaliza nu a fost niciodata la putere in America, asa cum se spune la minutul 47 al partii a doua. Ar fi fost bine daca ar fi fost ea la putere. Din pacate problema psihanalizei este exact opusul unei astfel de acuzatii. Ea este prea hamletiana, prea izolata in cabinet si prea centrata cartezian in jurul pacientului individual, si aproape total ignoranta in privinta factorului politic care ii provoaca acestuia indirect suferinta. Ca unii psihanalisti au schimbat macazul si si-au vandut sufletul corporatismului, asta e altceva. In nici un caz nu trebuie crezut ca toti psihanalistii fac asta.
In ceea ce ma priveste, consider ca si psihanaliza, dar, mai ales behaviorismul, au facut compromisuri cu autoritatile (represive). Acestea le-au creat conditii propice de dezvoltare in scopul oferirii de materiale de propaganda eficiente. Institutele astfel create au fost, si inca sunt, laboratoare de manipulare corporatista similare (pastrand proportia) celor de exterminare naziste. Cred ca psihanaliza are multe pacate. Unul dintre ele este inchistarea in conservatorismul nevroticist mostenit de la Freud. Dar nu astea care i se imputa in acest documentar.
Am vazut si eu filmul acum aprox un an. Ai facut un comentariu foarte tare, imi tot aminteam de cate o secv citindu-l apoi vedeam ca ai scris si despre ea. Nu i-l trimiti si lui Adam Curtis?:)
RăspundețiȘtergereN-ai zis nimic despre faptul ca Anna Freud voia sa-l vindece de tendintele homosexuale pe acel copil - lucru probabil adevarat - si pe aceeasi linie din cate stiu eu americanii au folosit psihanaliza pentru a orienta spre adaptare sociala, nu spre insight, ca europenii. Nu pot spune ca stiu prea multe despre cum au folosit americanii psihanaliza insa am ramas cu impresia asta din ce am citit/auzit.
:)
RăspundețiȘtergereTocami lucram la o traducere.
Probabil ca i-au mai spus si altii ca s-a cam inselat. Eu cred ca s-a mai documentat de atunci pentru ca e un om inteligent si si-a schimbat opinia. "Angoasa in civilizatie " e de ajuns pentru a-i schimba optica. Doar ca, dupa cate am vazut, documentarul a ajuns foarte popular si e cam greu sa dea inapoi acum...
Cat despre Anna Freud ... Sunt o gramada de prejudecati cuibarite in mintile psihanalistilor. Timpul va trece si ele vor ramane ca amuzamente. In orice caz pentru mine ideea de psihanaliza vindecatoare e perimata rau de tot. Psihanaliza e un demers cultural in primul rand. Ca are si rezonante medicale asta se datoreaza faptului ca spiritul si corpul nu sunt 2 lucruri distincte asa cum credea Descartes. E normal sa se regaseasca o astfel de emancipare culturala inclusiv in partea "medicala".
01 noiembrie 2008 03:28
Imi face mare placere sa citesc ce scrii fiindca dintre prietenii mei sau cei cu care mai vorbesc despre psihanaliza jumate sunt de extrema stanga si jumate dreapta. Glumesc. Unii sunt pro psihanaliza si nu prea ii vad problemele si altii sunt anti si nu gasesc nimic bun in ea:). Asa ca de fapt m-am saturat sa mai discut pe tema asta.
RăspundețiȘtergereNu stiu de ce zici ca psihanaliza nu poate fi terapeutica, eu iti zic din experienta ca la mine a fost o experienta foarte terapeutica. Acum nu stiu sa zic precis care a fost elementul terapeutic...Cred ca te intereseaza pe tine numai latura culturala sau poate generalizezi prea mult...intr-o societate in care exista mai degraba patologii ale hiper-expresivitatii nu stiu daca talking cure ar folosi la scara larga. Insa eu nu ma vad in mainstream.
Dintre cei cu care am vorbit eu despre film n-a ramas nimeni cu o impresie proasta despre psihanaliza, ci despre americani:), PR, publicitate sau despre "shrinks" care erau oricum prost vazuti. Na, de fapt daca nu te prea intereseaza psihanaliza nici n-o sa te intereseze dupa dar nici n-o s-o urasti. Consumismul, corporatismul si politicile americane la care face referire filmul sunt mult mai pe val.
Si nu stiu daca Adam Curtis s-o mai fi interesat, insa eu n-am observat vreo corelatie intre inteligenta si atractia/dispretul pentru psihanaliza.
Chiar citesc Doors of perception a lui Huxley acum si la cat de inteligent, pasionat de experimente cu droguri si chiar de hipnoza era nu dadea doi bani pe psihanaliza.
Nu zic ca nu poate fi terapeutica. Doar ca cuvantul asta "terapie" suna un pic prea medical... Din punctul meu de vedere starea nevrotica e la fel de nepatologica cu cea de normalitate sau, ma rog, cea nenevrotica. Pana la urma nevroticul exprima foarte bine mediul lui.
RăspundețiȘtergereEu vad psihanaliza ca pe o imbogatire a acelui "weltanshauung" , ea seamana cu trecerea de la starea de domnisoara la cea de mama. E o evolutie. Dara asta nu inseamna ca starea de domnisoara ar fi inferioara celei de mama. La fel cred ca starea de nevroza nu e inferioara/patologica celei de nenevroza. Din pacate in lumea psihiatriei criteriul normalitatii psihice este in mare parte dat de eficienta in productivitate. Ceea ce mi se pare infect.
Pentru mine psihanaliza nu face ceea ce face o cura medicala. adica ea nu trateaza bolnavi si de asta cred ca nu prea este o terapie. Nu avem alt termen deocamdata sau nu imi vine unul mai bun in minte, insa asta mi se pare gaunos. Insa pot sa accept ca multe din bolile organice pot fi evitate daca exista un echilibru psihic pe care psihanaliza il poate cui adevarat aduce. Din punctul asta de vedere ea este o terapie. Dar mai mult metaforic.
Eu zic ca este totusi oa oarecare corelatie intre inteligenta si atractia/dispretul pentru psihanaliza. Daca nu esti suficient de abil sa intelegi ca psihanaliza nu inseamna instigare la hedonism asa cum este perceputa de omul de rand nu poti sa o intelegi. Evident ca iti trebuie si experienta ei, nu numai inteligenta. Dar daca nu ai un om cat de cat inteligent in fata nu poti face psihanaliza cu el. Nu intelege. Pe langa faptul ca nu are bani sa plateasca cura... :)
Hai mai, daca omu e din Ro va avea mai multi bani cu cat e mai prost (dar mai istet) ;). Nu stiu ce inseamna "terapie". Ce-i drept pt mine avea o semnificatie adaptativa inainte de experienta cu psihanaliza. Terapie imi suna a ceva conformist si pentru prosti. Aveam vreo 20 de ani. Iar psihanaliza suna mai bine tocmai fiindca aducea a instigare la hedonism:)). Ma ingrozesc si acum cand observ ca multe terapii sunt facute pentru adaptare.Desi daca omu sufera poate nici o usurare de genul asta n-ar fi de condamnat. Totusi n-o sa fiu niciodata de acord cu asa ceva decat daca e vorba de o criza groaznica.
RăspundețiȘtergereCe crezi despre "suferinta nu trebuie vindecata", idee lansata de mai multi (Cioran, A Miller si eu cateodata ;) ) ? Continuarea e "fiindca e sursa de creativitate"...
:) Intr-adevar prostia poate fi uneori profitabila-- "cine-i prost traieste mult" zice un proverb. Dar nu ajungi cu prostie un comentator bun al fenomenului psihanalitic...
RăspundețiȘtergereStiu ca psihanaliza nu vrea sa se includa in grupul "psihoterapiilor" insa e tot o psihoterapie pana la urma. Mai ales ca intre timp "durata scurta" a terapiilor nonpsihanalitice au cam inceput sa se apropie serios de cea din psihanaliza.
Eu nu cred ca omul nevrotic sufera mai mult decat cel normal sau cel trecut prin psihanaliza. Suferinta psihica aduce cu ea si o imensa capacitate de a fi fericit asa ca cumva sistemul psihic isi gaseste singur cai de autoreglare. Cel fara suferinta psihica are si o viata plata...
Evident ca asta nu inseamna ca suferinta psihica e de ignorat. Din pacate nu toti ii gasesc contracarearea in cultura, in creativitate, cum spui tu. Sunt destui care comit acte sociale sau se apuca de... politica. Si atunci cand un politician ajunge sa foloseasca lumea pe care o conduce pentru a-si potoli suferinta se incurca treaba.
Nu crezi ca sufera mai mult? Eu cred. Si nu numai in cazul nevrozei.
RăspundețiȘtergereTu pui problema de parca ar fi doar concepte si nu framantari traite pe pielea proprie. Ma gandeam ce inseamna "o problema" - e atunci cand intrebarea asta devine o absurditate si dispare ca preocupare. O problema e ceva ce traiesti intens si e groaznic, indiferent de numele ei savant sau cum se vede din afara.
Ce zici cand vezi un prieten innebunind fiindca vrea sa-si paraseasca prietena si nu poate...nu stie de ce . Ii zici ca e relativ si de fapt psihicul lui isi va gasi echilibrul?
S-ar putea sa nu-si gaseasca nici un echilibru, sa traiasca toata viata chinuit ( chinuindu-i si pe ceilalti), cu o senzatie de non-self si sa moara neintelegand de ce se simte un ratat.
Nu m-am exprimat eu corect. Normal ca psotipatul sau nevroticul sufera mai mult. Insa sistemul psihic are mecanisme interne de autoreglare iar simptomul e unul dintre ele. Pana la urma cele 2 beneficii de care vorbeste Freud la care se adauga si alte mecanisme de genul sublimarii sunt in stare sa contracareze suferinta asta.
RăspundețiȘtergereDar, sunt de acord cu tine; e de preferat o constitutie psihica apolinica uneia psihopato/nevrotico/psihotica presarata cu perioade de fericire (maniacala). Sunt ferm convins ca aceste "mecanisme" de contracarare sunt solutii de avarie ale sistemului psihic si nu rezolvari totale ale problemei
Eh, acum ca esti de acord cu mine ce sa mai zic...:)
RăspundețiȘtergereDesi inainte de a vedeaw documentarul aveam o prejudecata conform careia psihanaliza este un lucru " nu foarte bun", dupa ce l-am vazut am inceput sa fiu interesat. Deci pe mine cel putin nu m-a facut sa dispretuiesc psihanaliza, nici macar pe americani ( am trecut de perioada asta a vietii ), mai degraba pe cei care se folosesc de tot felul de tehnici "magice" pentru a manipula dorintele oamenilor.
RăspundețiȘtergereAm ramas uimit cand in partea a 3-a am vazut filmarile de la Esalen: oamenii aia par posedati ( poate chiar sunt ) urland si zicand ce ziceau. Cat despre faptul ca au distrus ( presupusa ) armonie a calugaritelor nu pot sa spun decat ca erau chiar bolnavi ( si inca sunt ). Nu orice om care traieste dupa reguli, in post, liniste si ascultare este bolnav psihic sau manipulat de societate ( asta o zic eu neavand studii in domeniu, din bunul simt pe care inca il mai am ).
Oricum, mi-a placut articolul si documentarul. Sanatate !
Nici Puterea Cosmarurilor nu este ireprosabil (traducand acest film am fost mai atent la unele aspecte). Este o interpretarea a unui individ de dreapta care incearca sa-i blameze doar pe conservatori, sau pe neo conservatori pentru relele lumii. Acel documentar are si multe merite, este adevarat, insa adevarul este mult mai profund, mai ocult si mai dureros decat il prezinta Adam Curtis.
RăspundețiȘtergereCentury of the self este un mix de informatii adevarate, cu idei mai mult sau mai putin intentionat, gresite sau chiar rautacioase. Filmul tradus si recenzia noastra o puteti gasi aici http://fymaaa.blogspot.com/2012/05/secolul-egoului-3052012.html
Esti tendentios si anume:
RăspundețiȘtergere''De exemplu in partea doua minutul 17: 28 vorbeste „Dr. Neil Smelser teoretician politic si psihanalist”. Daca facem o simpla cautare pe Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Neil_J._Smelser) vedem ca Neil Smelser este „is a University of California, Berkeley sociologist who studied collective behavior.” Iata ca Neil Smelser este behaviorist si nu psihanalist asa cum se spune in documentar.''
Iata ca daca cauti putin mai bine decat pe confortabila wikipedia, o sa descoperi ca Neil S este si psihanalist, adica aici http://globetrotter.berkeley.edu/people5/Smelser/smelser-con3.html
Sunt niste convorbiri cu el, cu titlul ''Being a Psychoanalyst''.Iar de aici iti poti cumpara cartea lui ,''The Social Edges of Psychoanalysis'', in caz ca vrei sa afli cat de mult s-a iubit el cu psihanaliza :
http://www.amazon.com/Social-Edges-Psychoanalysis-Neil-Smelser/dp/0520214897
Cat despre Dichter, el a fost copilul viclean de casa, al lui Freud si antrenat de el.In calitatea asta isi da cu parerea , iar faptul ca nu mai e fotbalist Maradona, nu-i declina competenta.
''Cand nepotul Annei Freud Anton Freud spune (partea 2-a minutul 30:15 ) ca ea a devenit foarte puternica din punct de vedere politic ma cam lasa mut. Pai ce functii politice a avut ea? A fost doar un psihanalist.''
Nepotul Annei Freud spune ca, pe masura ce crestea in varsta,Anna Freud sau teoriile ei deveneau mai influente politic si stiintific si nu ca ar fi detinut functii de parlamentar.
''In partea a doua minutul 45 se descriu efectele secundare neplacute ale unui experiment de socuri electroconvulsivante. Omul neinstruit ramane cu impresia ca aceste socuri ar fi cumva specifice psihanalizei. Iarasi o astfel de metoda terapeutica nu are nici o legatura cu psihanaliza.''
Asa de inocent,incolor,insipid si inodor vezi tu omul neinstruit? Nu trebuie sa vezi ''Zbor deasupra unui cuib de cuci'' ca sa stii ca o perioada din istoria contemporana a Americii existau zeci, daca nu sute de clinici de boli mentale unde oamenii isi luau doza de curent cu ajutorul psihiatrilor.Da, psihiatrilor caci Dr. Cameroon si ceilalti care vorbesc , asta sunt ,nu psihanalisti cum spui tu.
''In partea a doua la minutul 49 se povesteste despre un psihanalist (Ralph Greenson) care o ia pe Manrlyn Monroe la el acasa sa traiasca efectiv impreuna cu familia sa. Asta nu mai e psihanaliza. Nu zic ca nu ar putea fi. Insa nu mai e in nici un caz psihanaliza traditionala. Nu intru in amanunte, cei care cunosc cat de cat fenomenul cam stiu despre ce e vorba.''
Asta nu mai e psihanaliza dar ,totusi, nu zici ca nu ar fi.Apoi o scalzi elegant spunand ca este, dar nu e din aia traditionala.Zice pe wikipedia ca Greenson e psihanalist? zice.Rezulta ca omu experimenta si ca-si lua de lucru si pentru acasa.
Si da, nu mai da amanunte, ca cei care stiu, stiu deja, iar ceilalti sa ramana neluminati.
E adevarat ca are si documentarul lui Curtis subiectivismul si tendentiozitatea , adecvata unui om care face parte din ''natura umana''si care traieste in plin secol al ego-ului,dar de la asta pana la a-l pune la index ca sa reperam onoarea familiei Freud, nu stiu ce sa zic.Nu se face mon cher.
Misto replica Ostap.
RăspundețiȘtergereCand am zis ca am tradus filmul ma refer la corectarea traducerii facuta de tine, care s-a simtit ca un tradus :p Tu meriti onorurile si am facut-o pe blog ;)
Emigrând în Anglia, după Anschluss, Freud îl va avea ca medic personal pe Wilfred Trotter care, împreună cu Wilfred Bion şi Ernest Jones, au devenit membrii de bază ai mişcării psihoanaliste freudiene, din Anglia, ce va dezvolta domeniul numit Dinamica Grupului, asociat unanim cu o altă instituţie criminală, Institutul Tavistock, unde, de altfel, au lucrat mulţi dintre adepţii lui Freud. Recomand documentarul ETOS - Refuzul manipularii colective http://fymaaa.blogspot.com/2011/03/etos-refuzul-manipularii-colective.html pentru mai multe detalii.
Si va mai recomand un documentar: MARKETING OF MADNESS http://fymaaa.blogspot.com/2011/02/vanzarea-nebuniei-drogurile-psihotrope.html in care se arata clar cat de ticalos este acest Freud.
RăspundețiȘtergereFilmul începe cu o scurtă istorie a psihiatriei şi psihologiei, demonstrând cum a ajuns industria farmaceutică să redefinească multe probleme spirituale şi comportamentale, drept boli cerebrale ce necesitau terapie de şoc, lobotomii chirurgicale şi în final droguri (lobotomii chimice).
Până în prezent nimeni nu i-a obligat pe psihiatri să dovedească ştiinţific, că maladiile mentale pentru care prescriu droguri pe bandă rulantă, ar avea un corespondent în fiziologia cerebrală.
Mai mult decât atât, nici o deficienţă nutriţională nu s-a permis să fie explorată de către această mafie psiho-farmaceutică şi pseudo-ştiinţifică, pentru a explica diverse anomalii mentale precum depresia, dereglarea bipolară, schizofrenia ş.a.m.d., chiar dacă nenumărate studii independente având la bază dieta alimentară, au avut succes în tratarea lor.
Multe articole publicate în revistele medicale şi finanţate de criminala industrie farmaceutică, susţin existenţa unui dezechilibru chimic al neuro transmiţătorilor din creier, ce necesită prin urmare, pentru reechilibrare, administrarea de droguri psihotrope, în ciuda faptului că nu există nici un fel de teste de laborator care să probeze ştiinţific aceste afirmaţii.
Deci cine este, istoric vorbind, responsabil de această focalizare obsesivă pe tratarea medicamentoasă a anomaliilor mentale ?
Nimeni altul decât Sigmund Freud, individul pentru care principala motivaţie a comportamentului uman, era impulsul incestuos. Freud a creat o "epidemie" a uzului de cocaină în întreaga Europă, beneficiind simultan de mita substanţială oferită de două companii farmaceutice majore, Merck şi Parke-Davis (actualmente o subsidiară a Pfizer).
Când escrocheria a fost dată în vileag, acest nemernic căruia i s-au ridicat monumente de respectabilitate, a început promovarea unei alte clase de droguri de coşmar, amfetaminele, despre care se ştia că sunt ineficiente, extrem de toxice şi că provoacă o dependenţă puternică. În 1952, psihiatrii declanşează odiseea aşa-zisului DSM, Manualul pentru Diagnoza şi Statistica Bolilor Mentale, ajuns astăzi aproape de cea de-a cincea ediţie.
Cum s-au întocmit, în timp, nomenclatoarele ce au ajuns să cuprindă de la 112, iniţial, aproape 900 de pretinse boli mentale, dintre care doar respiraţia profundă a fost deocamdată exclusă ?
Extrem de simplu şi eficient... prin vot ! Şi printr-o târguială ca la tarabă, sau cum elegant încerca să se exprime un psihiatru britanic participant la "conferinţa" de redactare a celei de-a treia ediţii: "ca la o licitaţie de tutun."
Perfect conştienţi de caracterul conspirativ al acestei catastrofe de "manual", cu pretenţie de operă ştiinţifică, o comisie de 25 psihiatri marcanţi, dintre care 19 sunt cunoscuţi ca fiind pe statele de plată ale marilor concerne farmaceutice, deliberează în prezent în secret, stabilind cât de lungă va fi de această dată lista maladiilor mentale.
Mai multe detalii in articolul si fiulmul de la linkul dat.
Cred ca sunteti putin informat fata de Freud. El si psihanaliza se afla exact la antipodul terapiilor chimice pe care le foloseste psihiatria. De fapt in ultimul secol disputele dintre farmacologie si psihoterapie au atins momente de apogeu comparabile cu marile aporii ale filosofiei.
RăspundețiȘtergerePsihanaliza nu are in nici un fel de a face cu nici un fel de adminsitrarea reunei substante ci este o tehnica de conveesatie si interpretare a acelor psihice in asa fel incat acestea sa fie deconstruite si astfel elementele vcare le constituie sa fie separate.
In orice caz psihanaliza nu da rezultate in cazul psihozelor de genul PMD sau schizofreniei pe care le-ati invocat. De cateva mii de ani se tot incearca remedii pentru psihoze insa nu s-au gasit. Eu ma consider un neoantipsihiatrist si condamn abuzurile pe care spitalul psihiatric le-a facut (incusiv in "civilizatia occidentala"). Insa nu pot sa nu recunosc ca singurele tratamente eficiente care s-au facut pana acum sunt cele farmacologice. Si asta se vede concret. Daca un membru al familiei dvs are un debut acut de schizofrenie paranoida ar fi o greseala sa testati pe el tratamente nutritioniste cand stim sigur ca farmacologia poate produce o remisie a bolii in proportie de 90%. Eu unul n-as risca nici 1 minut un astfel de tratament.
Studiile lui Freud asupra frunzelor de coca din tinerete de asemenea nu au legatura nici cu psihanaliza si nici cu cocaina. Cand a facut aceste studii el era un simplu medic si nu luase contactul cu nevroticii inca. Plus de asta nu a fost suficient de inspirat sa duca pana la capat aceste studii drept pentru care cei care le-au dus au si primit premiul Nobel ulterior.
DSM a fost primul tratat care a incetat folosirea expresiei "boala mintala" drept pentru care a fost criticat si inca mai este de catre psihiatriile sistemelor totalitare folosite ca arma de acestea. In locul acestei expresii el a fost primul care a introdus pe cea de "tulburare psihica" ce are o alura ceva mai umana si mai neinstitutionalizanta. I-au ramsa insa cateva reflexe de pe timpul psihiatriei de secol 19 dupa cum am scris aici : http://baldovin.netai.net/texte/cubism.htm#_Reminiscente
Nu sunt de acord intr-utotul cu modul sau exteriorist de clasificare a tulburarilor psihice insa ceva mai bun nu a existat pana acum in materie de psihiatrie.
RăspundețiȘtergereIata ca daca cauti putin mai bine decat pe confortabila wikipedia, o sa descoperi ca Neil S este si psihanalist, adica aici http://globetrotter.berkeley.edu/people5/Smelser/smelser-con3.html
Sunt niste convorbiri cu el, cu titlul ''Being a Psychoanalyst''.Iar de aici iti poti cumpara cartea lui ,''The Social Edges of Psychoanalysis'', in caz ca vrei sa afli cat de mult s-a iubit el cu psihanaliza :
Se poate citi chiar din linkul tau anume ca:
The culture at Harvard at the time I was an undergraduate and graduate student was dominated by Freudian psychology. Most of the faculty members were sympathetic to that approach and many of them had gone through the psychoanalytic training that was available to non-medical personnel. I was drawn into this. I appreciated its strengths; never became a convert
Asta e destinul majoritatii behavioristilor. Mai toti s-au format ca psihanalisti dupa care au renuntat la abordarea psihodinamica mai din lipsa de talent mai din lipsa de nevrotici, fondand astfel behaviorismul.
Nepotul Annei Freud spune ca, pe masura ce crestea in varsta,Anna Freud sau teoriile ei deveneau mai influente politic si stiintific si nu ca ar fi detinut functii de parlamentar.
nu. A spus ca Anna Freud "a devenit foarte puternica din punct de vedere politic". Nu se spune nimic de teorii in acet citat ci de persoana Anna Freud.
Asa de inocent,incolor,insipid si inodor vezi tu omul neinstruit?
Nu e vorba ca l-as considera inferior. Dimpotriva , atitudinea de pe aceste bloguri arata cu totul altceva fata de acest subiect. Doar ca majoritatea oamenilor de pe strada n-au citit un rand din Freud. Deci nu stiu ce e psihanaliza. Iar in situatia in care autorul documentarului sugereaza ca socurile electroconvulsivante ar fi elemnte din practica psihanalitica sunt nevoiat sa-l iau drept neinstruit.
Asta nu mai e psihanaliza dar ,totusi, nu zici ca nu ar fi.Apoi o scalzi elegant spunand ca este, dar nu e din aia traditionala.Zice pe wikipedia ca Greenson e psihanalist? zice.Rezulta ca omu experimenta si ca-si lua de lucru si pentru acasa.
Psihanaliza, pictura, matematica, fizica nu sunt stiinte/metode incheiate. de asta zic ca in viitor ar putea fi. Din asta se intelege ca ar putea si sa nu fie. Nu stim care va fi viitorul. Ce am vrut eu sa subliniez este faptul ca metoda invocata de autor nu este un element din tehnica psihanalitica asa cum ea s-a dezvoltat pana acum. Wikipedia poate zice ce vrea insa orice om care se pricepe la tehnica psihanalizei nu va accepta faptul de locuire a pacientului cu terapeutul in acelasi spatiu ca fiind psihanaliza. dimpotriva, psihanaliza face exact invers; in afara curei pacientul si terapeutul nu trebuie sa aiba nici o alta relatie. Ei trebuie sa se intalneasca doar la cabinet.
Eu nu spun ca psihoterapiile clasice inclusiv psihanaliza nu ar avea pacatele lor. Ultrafocalizarea acesteia din urma pe aspectul oedipian microfamililial si ignorarea in buna masura a aspectului macrosocial cu sclavagismul/razboaiele si conspiratiile celor puternici este unul dintre aceste pacate. Dar spre sfarsitul vietii Freud incepe sa se deschida catre factorul social. In lucrarea tarzie "civilization and its discontents" Freud ia o atitudine politica ce a fost interpretata drept anarhista.
Poate sunt eu dezimformat , poate sunteti dvs. Daca ati facut o scoala in domeniu si sunteti practicant asta nu va face infailibil si atoate stiutor. Eu am facut niste trimiteri la niste filme documentare in care specialisti mai informati decat mine si poate si decat dvs spun niste lucururi cu argumente. Mi-ar face placere sa le vedeti si sa argumentam pe marginea lor asa cum am facut si noi in cazul filmului Century of the self. Un alt lips al terapiilor clasice inclusiv al psihanalizei este evitarea sau luarea in ras a psihologiei transpersonale, a temelor perinatale sau prenatale care sunt doveditae si ultara dovedite ca avand influenta asupra psihismului uman, psihologie care vine si cu solutii nefarmaceutice la multe dintre boliile asa zis incurabile din punct de vedere medical.
RăspundețiȘtergere